Studio Viscom

De kracht van schenken

Jaarlijks wordt er voor miljoenen aan euro’s verspild aan relatiegeschenken. Geschenken die al snel in de kliko belanden. Of in het duurzaamste geval op een kleedje bij een vrijmarkt. Gemiste kans, zonde van het geld en niet bepaald duurzaam. Maar welke ingrediënten zorgen ervoor dat je WEL bij je relatie binnenkomt? Wat maakt een relatiegeschenk waardevol? Ik zocht het voor je uit.

Het is duidelijk dat er de afgelopen jaren een verschuiving is geweest van traditionele kerstpakketten, dranken en geschenkbonnen naar geschenken die originaliteit, duurzaamheid en functionaliteit bezitten. Dit jaar zet ook die trend zich door.  Thema’s als duurzaamheid, maatschappelijk betrokkenheid en ook persoonlijke ontwikkeling zijn alom vertegenwoordigd.

Het draait dus allemaal om “mens, milieu en maatschappij”. Marketingtechnisch ook handig, want deze ingrediënten versterken niet alleen je relatie. Het zorgt ook voor een positief imago. Een geschenk dat hieraan voldoet brengt namelijk twee duidelijke boodschappen over aan de ontvanger:

  • Jij en je onderneming zijn begaan met het milieu en maatschappij (erg goed voor je imago);
  • En je laat zien dat je begaan bent met het welzijn van je relatie.


Hoe zorg je ervoor dat deze boodschap overkomt?
Kies bewust voor een product dat duurzaam en eerlijk is geproduceerd. Daar is genoeg aanbod in. Denk er ook goed over na hoe je geschenk bij je relatie komt. En vergeet niet een persoonlijke boodschap toe te voegen. Staat een ontmoeting al gepland? Neem het geschenk mee en overhandig het persoonlijk. Echt contact zorgt voor een extra stukje menselijkheid en heeft verreweg de meest impact. Zorg dus dat je je geschenken op tijd in huis hebt, zodat jij of je medewerkers ruim de tijd hebben om ze te overhandigen.


Wanneer maakt een geschenk nu echt impact?
Een cadeaubon of een fles wijn is een lief gebaar en aardig om te krijgen, maar weet de ontvanger straks nog van wie hij het heeft gekregen? Hierdoor benut je dus niet de volledige potentie van je geschenk. Wel een blije relatie, geen langdurige impact.

Wil je de impact vergroten en “top of mind” blijven? Doe dan goed onderzoek naar de interesses en behoeftes van je relaties. Door voor een geschenk te kiezen die hierbij aansluit voelt een relatie zich echt gewaardeerd. Vergeet niet om er een persoonlijke noot aan te geven. Je laat hiermee zien oprecht geïnteresseerd te zijn en te luisteren. Er ontstaat een positieve emotie. En emotionele gebeurtenissen worden sterker en levendiger opgeslagen. Ga maar eens bij jezelf na welke geschenken jou nog bij zijn gebleven?


De kenmerken van het ultieme geschenk
Het ultieme geschenk dat impact maakt is een optelsom van een unieke creatieve uiting die gebaseerd is op de interesse en behoeftes van de relatie, aansluit bij het doel en imago van de gever en duurzaam is geproduceerd en geleverd.


Conclusie
Duurzame, persoonlijke geschenken die op een creatieve manier worden gebracht zijn de hoofdingrediënten van een waardevol geschenk. Dus stop met verspilling aan dertien-in-een-dozijn-geschenken en maak duurzaam impact. Less is more… 

Laat je creatieve brein het even afweten? Maak dan een afspraak met mij en bespaar tijd en geld in het zoeken naar het ultieme geschenk. Ik denk graag met je mee hoe jij meer impact maakt bij je relaties.


Inspiratie & ideeën
Tot november vul ik elke week deze blog aan met nieuwe inspirerende items.

Mint-fulness
We stappen samen gezond 2022 in
We geven je de kracht om door te groeien
Geef in 2022 je eigen geluid

Volg Studio Viscom op LinkedIn en Instagram voor meer leuke ideeën en inspiratie!