
Jarenlang was, onbewust, mijn levensdoel: voldoen aan het ideaalplaatje, het door mijzelf gecreëerde perfecte glazuur voor het leven. Ik had het mooi voor elkaar; huis, man, kinderen en genoeg geld op de bank. Picture perfect, toch?
Vrienden die dichtbij stonden, die verder keken dan het glazuur, zagen dat het eigenlijk helemaal niet zo goed ging. Ik legde de lat steeds hoger om te voldoen aan het ideaalbeeld, maar behaalde successen voelde ik niet. Ik leefde als een zombie en was alleen nog maar bezig ballen hoog te houden.
Totdat een bezorgde vriendin tijdens een weekendje wijnen vroeg wat ik nu eigenlijk nog met mijn talent deed? Waarom ik de kunstacademie had gedaan? Of het voldoening gaf waar ik nu mee bezig was? Bam, die kwam binnen. Het zorgde voor de eerste scheuren, deze werden al snel breuken en mijn perfecte glazuur begon af te brokkelen.
Na een tsunami van verandering – waarin mijn huwelijk eindigde, ik een nieuwe woning en baan vond – kwam alles pas echt tot stilstand toen ik mijn laatste houvast verloor, mijn baan, en in een burn out terecht kwam. Mijn ego had verloren.
Door naar binnen te keren, krabbelde ik stukje bij beetje op. Raapte de stukken bijeen en keek wat nog diende en wat losgelaten mocht worden. Studio Viscom was al die tijd mijn uitlaatklep. Ik beleefde weer plezier in ontwerpen en concepten bedenken ging me moeiteloos af. Mijn ervaring met “het glazuur” zorgde er wel voor dat ik kieskeuriger werd welke opdrachten ik aannam.
Laagjes “glazuur” creëren, daar waag ik me niet meer aan. De bewuste ondernemer weet dat ik niet degene ben die hun onderneming of het project op de kaart gaat zetten. Dat komt van binnen uit.
De belangrijkste verschuiving is dat ik niet langer VOOR opdrachtgevers werk maar MET opdrachtgevers. Zo krijgen we de perfecte symbiose van de ikigai van de opdrachtgever en mijn verbeeldingskracht.
Door het voeren van open gesprekken, intunen, afstemmen, spiegelen en doorontwikkelen komen we samen tot de kern. Deze vertalen we door naar beeld en beleving.
Het is een verademing mijn volledige potentieel te gebruiken. Met een duidelijk doel voor ogen, maar vooral genietend van de reis er naar toe. Ik spar nu met de tofste klanten en o.a. Via feemcommunity kan ik blijven groeien met gelijkgestemde ondernemers.
De verhalen van deze Feem-ondernemers worden nu gebundeld in FEEM Magazine. Al heeft het inmiddels door zijn dikte meer weg van een boek ;-). Aan de hand van “de 12 stappen van de heldenreis” word je meegenomen in de verhalen van ondernemende vrouwen en mannen.
Het is echt een feest van herkenning, zonder laagje “glazuur.” #truestory. Een must have! Laat je inspireren en reserveer via deze link een exemplaar. https://ap.lc/hbanT